Usein kysytyt kysymykset

INSURE GROUP

  • InSure Group Oy – mikä yritys?

    InSure Group Oy on vuonna 2007 perustettu kotimainen vakuutusalan toimija. Toimimme suurten eurooppalaisten vakuutusyhtiöiden (mm. Helvetia, Allianz) asiamiehenä ja vastaamme erilaisten turva- ja vakuutustuotteiden myöntämisestä, välityksestä, hallinnoinnista ja korvauskäsittelystä Suomessa.

    Valikoimiimme kuuluvat mm. ajoneuvoille tarjottavat turvatuotteet, kodinkoneiden jatkoturvat sekä kiinteistöjen ja asuntojen piilovirhevakuutukset. Asiakkaitamme ovat sekä yritykset että yksityiset kuluttajat.

TEKNIIKKATURVA

  • Autoni rikkoontui, miten toimin?

    Ota yhteyttä korvauspalveluumme: puh. 020 746 3907 (arkisin klo 9-16), muina aikoina voit jättää soittopyynnön.

    Voit myös lähettää viestin osoitteella vahinko@insuregroup.fi

    Kerro rekisterinumerosi, kuvaile vika ja opastamme sinut eteenpäin.

    Jos autosi rikkoontuu aukioloaikojemme ulkopuolella ja tarvitset hinausauton palveluja, otathan yhteyttä vakuutusyhtiöösi – kaskovakuutukseen sisältyy yleensä auton hinaaminen lähimmälle korjaamolle.

    Vahinkoilmoituksen toimittaa meille aina korjaamo. Jos rikkoutumispäivää ei ole tiedossa katsotaan rikkoutumispäivän olevan päivä, jolloin korjaamo on tehnyt vahinkoilmoituksen. Rikkoutumista ei hyväksytä takautuvasti ilman pitävää kirjallista näyttöä.

    Tavoitteenamme on sujuva vahinkokäsittely – yli 90 % vahinkoilmoituksista käsittelemme 24 tunnin sisällä sen vastaanottamisesta.

  • Mitä ajoneuvon tekniikkaturva ei kata?

    Yleisimmät asiat, joita turva ei kata, ovat määräaikaishuollot, ulkoisista tekijöistä aiheutuneet vauriot sekä luonnollinen kuluminen. Turva ei kata myöskään sellaisten vikojen korjauksia, joita autossa on ollut turvan astuessa voimaan.

    On hyvä myös huomioida, että turva ei kata sellaisia komponenttien vikoja tai vaurioita, jotka johtuvat valmistajan suositusten mukaisen säännöllisen huollon puutteesta tai korjauksia, joihin ei ole hallinnoijan ennakkohyväksyntää.

  • Mihin autoihin turvaa ei ole saatavana?

    Turvaa ei ole saatavana seuraaviin merkkeihin: Jaguar, Land Rover, Range Rover, AC, Aston Martin, Bentley, Bristol, Bugatti, Caterham, De Tomaso, Hummer, Koeningsegg, Lamborghini, Lotus, Marcos, McLaren, Noble, Pagani, Rolls Royce, TVR, Weissmann, Venturi, Westfield, Viper eikä merkkeihin, joilla ei ole virallista huoltoedustusta Suomessa.

    Lisäksi seuraavat käyttötapaukset ja moottorityypit ovat turvan kattavuuden ulkopuolella: kaupallinen käyttö (ajoneuvo on ansainnan väline, esim. taksit, lyhytaikainen vuokraus, autokoulu, kuljetusyritykset), muokatut/ tuunatut ajoneuvot, pelastusajoneuvot, Ns. Kit Cars:it ja yli 8-sylinteriset koneet.

  • Olen lähdössä lomamatkalle, onko ajoneuvoni turva voimassa ulkomailla?

    Turva on voimassa manner-Euroopan alueella 60 päivän ajan.

  • Haluan ostaa jatkoturvan autoliikkeestä ostamaani turvaan ja Insure Group on merkitty turvan hallinnoijaksi, miten toimin?

    Hallinnoimme eri autoliikkeiden turvatuotteita. Jos haluat hankkia autollesi jatkoturvan edellisen turvan päättyessä, ole yhteydessä auton myyneeseen liikkeeseen tai myyjään.

  • Vaihdoin autoni uuteen nopeammin kuin olin alun perin suunnitellut. Voinko siirtää turvan uuteen autooni?

    Turvaa ei voi siirtää toiseen ajoneuvoon.

VERKKOKAUPPA

  • Miksi autolle pitää teettää kuntotutkimus?

    Tekniikkaturvan tarkoitus on avustaa ajoneuvosi korjauskustannuksissa, jotka aiheutuvat turvaan kuuluvien komponenttien äkillisistä ja ennalta arvaamattomista rikkoutumisista. Ajoneuvon moitteeton kunto on edellytys tekniikkaturvan alkamiselle, eikä turvan tarkoitus ole kattaa vikoja, jotka ovat olleet autossa ennen turvan voimaantuloa. Kun autosi on tarkastettu ulkopuolisen tarkastajan toimesta ennen turvan astumista voimaan, helpottaa ja nopeuttaa se mahdollisen vahingon korvauskäsittelyä ja korvauspäätöksen tekemistä.

    Ostettuasi turvan verkkokaupasta varaa kuntotutkimusaika katsastusasemalta

    A-katsastus – varaa aika tästä

    K1-katsastus – varaa aika tästä

    Tarkastuksen jälkeen Turvasi astuu voimaan.

  • Autoni kuntotarkastusraportti sisältää korjauskehotuksia, vaikuttaako se turvan alkamiseen?

    Turvajakso alkaa, kun olemme saaneet ajoneuvosi tarkastusraportin. Oletus on, että asiakas korjauttaa autonsa korjauskehotukseen perustuen. Emme tarvitse tietoa korjauksesta, mutta mahdollisen vahingon tapahtuessa pyydämme sinua esittämään todisteet siitä, että tarkastuksessa mainitut viat ovat tulleet korjatuksi. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun korjauskehote liittyy osaan, joka sittemmin on rikkoontunut.

  • Ostin jo turvan, mutta haluan perua sen. Miten toimin?

    Jos et ole ehtinyt käyttää autoasi vielä kuntotarkastuksessa ota yhteyttä asiakaspalveluumme (puh. 020 746 3900 tai info@insuregroup.fi). Verkkokaupastamme ostetut turvat voidaan perua 14 vrk:n sisällä tilauksesta. Vaikka olisit käynyt jo kuntotarkastuksessa turva voidaan perua, mutta veloitamme 69 € tehdystä tarkastuksesta.

  • Myyn autoni yksityiselle henkilölle, säilyykö turva voimassa?

    Mikäli myyt ajoneuvosi yksityiselle henkilölle, siirtyy jäljellä oleva turvajakso ajoneuvon mukana uuden laillisen omistajan hyväksi. Muista ilmoittaa omistuksen vaihtumisesta meille (turvajakso voi siirtyä ainoastaan uudelle yksityiselle omistajalle, ei kaupalliselle toimijalle.

PIILOVIRHEVAKUUTUS

  • Olen myymässä kotiani, miten voin ostaa vakuutuksen piilovirheiden varalta?

    Piilovirhevakuutuksen oston edellytyksenä Raksystemsin suorittama kuntotarkastus tai kerrostaloasunnossa kosteuskartoitus. Lisäksi oletetaan, että olet ilmoittanut kuntotarkastajalle tiedossasi olevat virheet. Tarkastusraportti ei saa olla kahdeksaa (8) kuukautta vanhempi kauppakirjan allekirjoitushetkellä. Lisäksi vakuutus pitää olla otettu ennen kuin ostaja on ottanut kohteen haltuunsa.

    Tutustu Kauppaturva-vakuutukseen osoitteessa piilovirhevakuutus.fi

  • Mikä on piilovirhe?

    Piilovirheet tarkoittavat virheitä, joita ei kuntotarkastuksen tai kosteuskartoituksen yhteydessä ole havaittu, ja joista myyjä ei ole ollut tietoinen.

    Kiinteistökauppoja koskee Maakaari, jonka 2 luvun 17 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan kiinteistössä on laatuvirhe, jos se jonkin salaisen virheen vuoksi poikkeaa laadultaan merkittävästi siitä, mitä myydyn kaltaiselta kiinteistöltä voidaan kauppahinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen perustellusti edellyttää.

    Vastaavasti asuntokauppalain mukaan kyseessä on piilovirhe, kun asunto (Kohde) on varustukseltaan, kunnoltaan tai muilta ominaisuuksiltaan merkittävästi huonompi kuin ostajalla on ollut perusteltua aihetta edellyttää ottaen huomioon asunnon hinta, sen ikä, alueella tavanomainen varustetaso, kohtuullista asumistasoa koskevat yleiset vaatimukset sekä muut seikat.

  • Mitä piilovirhevakuutus kattaa?

    Vakuutus kattaa kohteessa todistettavissa olevat piilovirheet, mikäli piilovirheestä on aiheutunut kohteelle fyysinen vaurio, ja josta vauriosta myyjä (vakuutettu) on velvollinen maksamaan korvausta ostajalle.

    Kohteen edellytyksenä on, että

    • Kohdetta tulee käyttää joko Vakuutetun asuntona tai loma-asuntona Suomessa.
    • Jos Kohdetta käytetään osittain liiketoiminnallisiin tarkoituksiin, suurimman osan (yli 50 %) asuinpinta-alasta tulee olla yksityisessä asuinkäytössä.
    • Kohde tulee yksilöidä kiinteistötunnuksella tai/ja osoitteella.
    • Vakuutus on saatavissa kohteille, joiden asuinpinta-ala on korkeintaan 350 m2.
    • Kohteen ulkoseinät, mukaan lukien autotalli, muttei erillinen autotalli.
    • Kohteeseen kuuluvat: Viemärit viemärikaivoon saakka, sadevesien kokoomakaivo, talousvesiputket tai vastaavat ja ulkopuolinen kosteussuojaus.

     

    Tutustu Kauppaturva-piilovirhevakuutukseen, klikkaa piilovirhevakuutus.fi

  • Mitä piilovirhevakuutus ei kata?

    Tässä on esimerkkejä asioista, joita vakuutus ei kata:

    • Sellaisia kohteen osia, joita ei ole tarkastusraportin mukaan tarkastettu tai joiden osalta tarkastusraportti suosittelee lisätutkimuksia.
    • Sauna, kuistit, viher- tai kasvihuoneet tai muut samantyyppiset maanpinnan tasoon rakennetut rakennelmat, eivätkä sellaiset rakennukset, joita ei ole rakennettu asuinkäyttöön.
    • Korvausvaatimukset, jotka perustuvat laiminlyöntiin, virheeseen, erehdykseen, puutteisiin tai muihin merkintöihin, jotka käyvät ilmi kuntotarkastusraportista tai joista asunto-osakeyhtiölain (22.12.2009/1599) mukaisesti vastaa asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestys tai yhtiökokous
    • Korvausvaatimukset, jotka liittyvät tulipesissä tai savuhormeissa oleviin virheisiin
    • Korvausvaatimukset, jotka liittyvät koneissa, tuulettimissa, antenneissa, ilmastointilaitteissa tai keskuspölynimurissa oleviin vikoihin, mukaan lukien putkistot, ohjausyksiköt tai muut tekniset ja sähköiset laitteet sekä uima-altaissa ja niihin liittyvissä varusteissa.
    • Virheet, jotka perustuvat radonista, asbestista tai kreosootista johtuviin vaurioihin tai puutteisiin.

     

    Tutustu tarkkojen tietojen saamiseksi vakuutusehtoihin tästä.

  • Tarkastusraportilla on kehotus lisätutkimuksiin - vaikuttaako vakuutuksen kattavuuteen?

    Jos Raksystemsin raportilla on kehotus lisätutkimuksiin jonkin osan tai osakokonaisuuden osalta, saadaan nämäkin vakuutuksen piiriin, kun lisätutkimus on suoritettu ja/tai löydetyt puutteet korjattu.

    Vastaavasti mikäli jotain osia kohteesta ei voida tarkastaa (esim. katto on lumen peitossa talvella) kannattaa lisätarkastus tehdä mahdollisuuksien mukaan lumien sulettua, jolloin tämäkin rakenne saadaan vakuutuksen piiriin.

    Tutustu Kauppaturva-piilovirhevakuutukseen osoitteessa piilovirhevakuutus.fi

  • Haluan tehdä vahinkoilmoituksen – miten toimin?

    Vakuutussopimukseen perustuva korvausvaatimus on esitettävä vakuutuksenantajalle niin pian kuin mahdollista yhden (1) vuoden kuluessa siitä, kun Vakuutettu on saanut tietää vahinkotapahtuman aiheuttaneen vahingon sattumisesta. Korvausvaatimus on joka tapauksessa esitettävä kymmenen (10) vuoden kuluessa vakuutustapahtuman sattumisesta tai vahingon aiheutumisesta.

    Korvaushakemuksen tulee sisältää:

    • Kopio ostajan vaatimuksesta (jos vaatimus on saatavilla kirjallisessa muodossa)
    • Todiste vahingon syntymisestä, esimerkiksi kopio vahinkotarkastusraportista
    • Kopio Kuntotarkastusraportista
    • Tiedot muista vakuutuksista jotka voivat kattaa vahingon
    • Kaikki muut tiedot ja asiakirjat jotka Vakuutuksenantaja voi tarvita vahinkokäsittelyssään

    Täytä korvaushakemus tästä

    Jos sinulla on kysyttävää ilmoitukseen liittyen, pyydämme sinua olemaan yhteydessä käsittelijään:

    Van Ameyde Krogius

    Sturenkatu 16

    00510 Helsinki Suomi

    puhelin (+358) 9 47 6363 00

    sähköposti vahingot@kauppaturvavahingot.fi