Tekniikkaturvaa sähköautollesi

Toitko sähköauton itse muualta Euroopasta ja haluaisit varmistaa, että mahdollisen rikkoutumisen osuessa omalle kohdalle riski olisi mahdollisimman pieni oman lompakon näkökulmasta? Tai haluat mielenrauhaa nykyisen autosi käytölle?

Sähköauton lataus

Usein autojen rikkoontumiset liittyvät voiteluun liittyviin ongelmiin. Sähköautoissa ei tätä ongelmaa ole. Vaikka sähköautoissa onkin vähemmän mekaanisia osia kuin vastaavissa polttomoottoriautoissa, korkeajännitejärjestelmän osien rikkoontumiset voivat tulla kalliiksi. Alla muutamia esimerkkejä toteutuneista rikkoutumisista.

MerkkiRikkoutuminenKok.kustannus €
Mercedes-Benz EQC 400Alapallonivelet1.715,00 €
Audi e-tronTaka-akselin sähkömoottori6.081,00 €
Tesla Model 3PTC-lämmitin (auto ei lämpene kunnolla)1.037,00
Nissan LeafPeruutuskamera719,00
Mercedes-Benz eVitoSähköinen ajomoottori13.200,00
Audi e-tronLatausluukku693,00 €
Lähde: InSure Groupin vahinkotilastot 2022-2023

Mahdollinen sähkömoottorin rikkoutuminen on sähköauton erikoisuus, mutta lämmitinongelmat, nivelet ja kameraongelmat ovat tuttuja kaikista autoista, moottoritekniikasta riippumatta.

Tekniikkaturva sähköautoille on alle 10-vuotiaille ja alle 200.000 tkm ajetuille autoille. Turva kattaa äkilliset ja ennalta arvaamattomat rikkoutumiset tehtaalla asennetuille korkeajännitejärjestelmän osille sekä nimetyille mekaanisille osille. Yleisesti tekniikkaturvatuotteet eivät kata kulumista lainkaan, mutta sähköautojen tekniikkaturva kattaa osan rikkoutumisen yhteydessä mm. alustan osia sekä vetoniveliä. Voit tutustua turvan kattavuuslistaan tästä >

Turvajakson kesto on 12 kk tai 24 kk valintasi mukaan. Maksimikorvaus turvajakson aikana on 10.000 € ja vahinkokohtainen omavastuu 100 €. 12 kk:n turvan hinta on 795 € ja 24 kk:n 1.195 €. Turvan edellytyksenä on valmistajan ohjeiden mukainen huoltohistoria.

Sähköautoissa valmistajan akkutakuu on pääsääntöisesti 8 vuotta ja/tai 160.000 km. Sähköautoturvamme akkuturva ei yllä tehdastakuuta pidemmälle. Vaikka akuista puhutaan paljon, niin on hyvä tiedostaa, että itse akkuviat eivät ole yleisiä. Käytettyä sähköautoa ostettaessa on kuitenkin syytä kiinnittää huomiota sähköauton SoH-arvoon (State of Health) – se kertoo sähköauton tilasta enemmän kuin ajatetut kilometrit. Voit tutustua aiheeseen tarkemmin esim. tästä artikkelista Tekniikan Maailman numerosta 02/2024.

Jos haluat turvata sähköautosi kilometrejä, klikkaa ostamaan turva verkkokaupasta tästä >